پیاده روی از طارم تا ماسوله
گزارش خطا

با سلام به همه دوستان گرامی خداوند را شاکرم که امسال هم توفیق صعود به ماسوله را از مسیر یاد شده به ما اعطا فرمود . با یاد خداوند متعال گروه ۷ نفری  ما امسال در مورخه ۱۳/۳/۹۳ با کرایه یک دستگاه ون از مسیر زنجان به طارم حرکت نمود. بعد طی یک و نیم ساعت از مسیر تهم زنجان به شهر آب بر مرکز شهرستان طارم رسیده با تهیه لوازم ضروری موردنیاز و کرایه یک دستگاه نیسان به سمت ییلاق دیزاب حرکت کردیم  بارش خفیف باران و رعد و برق های پراکنده نشان از بدی هوا در روز بعد را میداد با نوازش قطرات باران  نیسان  زوزه کشان مسیر رو به بالا را در پیش میگیرد به نظر می رسد امسال وضعیت جاده دسترسی مناسب بوده و باید از مسولین مربوطه به خاطر توجه به این امر تشکر کرد. پس از ۲۰ دقیقه به فشار شکن میرسیم در این محل میتوان از چشمه گوارای کوثر آبگیری نمود.با بارش های امسال کوه های اطراف سر سبز تر از سالهای قبل  به نظر میرسید.پس از یک ساعت به انتهای مسیر میرسیم با پیاده شدن و سلام علیک با عزیزانی که از هلال احمر درمحل مسقر بودند مسیر سمت چپ را ه پاکوب را ادامه داده وبعد از ۴۵ دقیقه به ییلاق دیزاب میرسیم در این ییلاق  مسیر سمت راست به سمت قلعه رودخان و مسیر سمت چپ که کلبه های دام داران وجود دارد به ییلاق گرداب و ماسوله منتهی میشود . دو چشمه گوارا در ابتدای هر مسیر وجود دارد که چشمه نزدیک کلبه ها از وضعیت مناسبی برخوردار میباشد. با نوشیدن آب خنک از چشمه خنک دیزاب به سمت ضلع شمال غربی کلبه ها حرکت کرده وراه مالرو را ادامه میدهیم. حدودا ۱۰۰ متر پایین تر در دامنه سرسبز کوه و نزدیک یک کلبه سنگی گاوه ها به همراه اسب و گوسفندان در حال چرا تصیر زیبای را به رخ همنوردان میکشد. عکسهای گزارش بالا را براتون جهت آشنای بیشتر با منطقه را میگذارم.

با ادامه راه پاکوب به سمت غرب با دیدن طبیعت زیبای منطقه که مه همه جا را فرا گرفته  به سختی می توان چند قدمی خود را دید ادامه مسیر را طی نموده و بعد از ۴۵ دقیقه به یک چشمه گوارا میرسیم و با برداشت آب از چشمه به سمت گرداب حرکت میکنیم  بعد از طی  (دقیقه ۱٫۳۰) به منطقه سرسبز و همواری میرسیم به نام گرداب که کوهنوردان دیگری قبل از ما در این محل مستقر بوده و کمپ خود را برقرار و با رسیدن ما به ابراز احساسات پرداختند با پوشش کامل مه و وزش باد در منطقه گرداب کار برای چادر زدن سخت بود به همین خاطر پشت تخته سنگها را با تصمیم گروه محل کمپ انتخاب کردیم تا از وزش باد و باران در امان باشیم با اطلاعاتی که از موقعیت هوا شناسی داشتیم گروه ما تصمیم به اتراق یک روزه در این محل گرفت.

با یک شبا نه روز اتراق در محل گرداب وزش باد و باران منطقه را در بر گرفت است هوا رو به سردی میرود دوستانی که از سایر گروه در منطقه بودند نگران ادامه وضع هوا به این شکل بودند که ازا ادامه مسیر میخواستند انصراف بدهند با شنیدن خبر خوش آفتابی بودن هوا در روز بعد تصمیم به ماندن در همین محل را میکنند. خوشبختانه به دلیل وجود تخته سنگهای بزرگ در گرداب پناهگاه خوبی در برابر باد بود ولی یک روز خزیدن در کیسه خواب  و چادر در هوای بارانی و مه آلود اگرچه سخت است ولی خود عالمی دیگر دارد.با فرارسیدن شب بارش باران شدت میگیردآری قطرات باران بر چادرهایمان فرود می آید و ما به کیسه خواب هایمان میخزیم هر کس در رویای خوش است به قول شاعر:

سکوت ثانیه بشکست در شب باران

حضور آینه و آب ونقره و گل اشک

چه با شکوه و جلال است در شب باران

نسیم شوق به دامان برگها آویخت

زخاک، برق نگه جست درشب باران(سراینده:جلال قیامی)

با آفتابی شدن هوا در روز بعد تصمیم به ادامه حرکت به سمت ماسوله را گرفته و مسیر وربروی گرداب از کنار جاده اصلی که در سمت چپ ما قرار دارد سر بالای تند را در پیش میگیریم و پس از طی کردن سر بالای و رسیدن به بالای کوه گرداب راه مالرو رو در پیش میگیریم در این نقطه آسمان کوه در روبروی ما چشم نوازی می کند با دامنه سر بز خود و آراسته به چمن مخملی و گلهای زرد رنگ دل هر بینند های را می رباید.

با عبور یک ساعته از قله آسمان کوه  مسیر روبرو را در پیش گرفته و با طی کردن یک ساعت از مسیر به یک دو راهی میرسیم که مسیر سمت چپ را در پیش میگیریم و به یک چشمه گورا میرسیم که در این مسیر چشمه دومی هم هست ولی چشمه اول از وضعیت مناسبی بر خوردار میباشد به این ییلاق بومیها دیزاب درام می گویند چون در ارتفاعات روستای درام میباشد .که در عکس زیر مشخص میباشد.

مکانی را که با علامت ضربدر مشخص کردم چشمه در آن محل قرار دارد.گروه تصمیم به بر پای بساط نهار در همین محل نمود.و با استراحت یک ساعته در کنار چشمه به سمت ییلاق خلیل دشت حر کت نمودیم.

با رسیدن به بالای خط الراس قله کله قندی مسیر مال رو را ادامه داده و به چشمه سوم میرسیم لازم به ذکر است که معمولا از مسیر کله قندی به ماسوله صعود می کنند ولی مسیر انتخابی ما از ییلاق خلیل دشت بود که سرسبزتر و بهتر میباشد که مسیر جنگلی کمتر با شیب کم گزینه بهتری میباشد.بعد از آبگیری از چشمه با حرکت به سمت جلو  به منطقه سنگلاخی میرسیم که باید ارتفاع کم کنیم به سمت چمن زار خلیل دشت در این محل شهر ماسوله دیده میشود با قله شاه معلم با کم کردن ارتفاع به رود کوچکی میرسیم و با احتیاط از محل عبور کرده وارد ییلاق خلیل دشت میشویم که گوسفندان در حال چرا تابلوی نقاشی زیبایی را به تصویر میکشد که تصاویر زیر گویای این مطلب میباشد.

با استراحت شبانه در ییلاق خلیل دشت و استقبال پر شور و گرم بو میان محلی که صداقت و مهربانی در رفتارشان موج میزد یه شب فراموش نشدنی را سپری کردیم.

پس ارز بر پای چادرهایمان در منطقه سرسبز ییلاق خلیل دشت با استقبال و بر خورد خوب انسانهای خونگرم و مهربان محلی مواجه شدیم که بسیار قابل ستایش بود با استراحت شبانه و رقم زدن شبی خاطره انگیز در دل سر سبز کوه صبح ساعت ۹ با ادامه راه مالرو به سمت ماسوله حرکت کردیم که راه ورود به جنگل در سمت ضلع غربی چمنزار میباشد که در صورت مه آلود بودن منطقه باید به سمت ضلع غربی حرکت کرد.با ورود به جنگل و ادامه مسیر در شیب ملایم با طی مسیر ۲ساعت به شهر ماسوله وارد شدیم  و با شکر گزاری خدواند متعال چمدان این سفر به یاد ماندی رو بستیم.همنوردان این سفر :۱- علی قاسمی (سرپرست)۲-رسول کلامی فرد ۳- اردوان سلطانی ۴- صفر علی محمدی ۵- سعید بیات ۶- حسین عبادی ۷- سعید قاسمی

نویسنده: علی قاسمی

VN:F [1.9.16_1159]
مفید بودن اطلاعات
صحت اطلاعات
زیبایی تصاویر
نگارش ساده و گویا
حجم مناسب مطلب
امتیاز: 4.3 از 5 (از مجموع 2 رای داده شده)

لیست محصولات

ردیف نام محصول نوع محصول توضیح قیمت

• محمد حیدری - 1394/1/17

متن به نحوی گفته شده بود که خواننده خودش در موقعیت احساس می کرد و عکس ها بسیار زیبا بود ان شالله شاهد عکس های بیشتر از طبیعت در سفرنامه های بعدیتون باشیم.