پیاده روی از طارم به امامزاده ابراهیم گیلان
گزارش خطا

پیاده روی از طارم به امامزاده ابراهیم گیلان

با یاد خداوند متعال گروه ۶ نفره ما در مورخه ۱۱/۳/۹۲ از شهر زنجان به سمت شهرستان طارم و شهر اببر حرکت نمود پس از طی مسیر حدودا یک ساعت در ساعت ۱ در شهر اببر پیاده شده و نسبت به سرو نهار و تهیه لوازم ضروری سفر اقدام نمودیم لازم به ذکر است شهر اببر اخرین محلی میباشد که باید لوازم ضروری خود را تهیه نمایید شهر آببر شهر است کوچک با امکانات نسبتا” مناسب و مرکز شهرستان طارم میباشد. پس از صرف نهار مبدا شروع حرکت ما ییلاق زرشکی که از ییلاقات روستای گیوان_سماور میباشد بود که با کرایه یک دستگاه نیسان باری به مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ریال به سمت روستای سماور ۱۵ کیلومتری شهر اببر حرکت کردیم.لازم به ذکراست برای دسترسی به ییلاق زرشکی از دو مسیر می توان حرکت کرد.مسیر دوم قزوین -منجیل-گیلوان-روستای سماور-روستای چرزه.پس از طی مسافت خاکی پر پیچ و خم جاده خاکی با زمان یک ساعت به روستای چرزه رسیدیم و مسیرمان را از داخل روستا به سمت سر بالای تند با خودرو نیسان ادامه جاده خاکی رو در پیش میگیریم با ارتفاع گرفتن از روستا در این قسمت جاده بدلیل بارندگی و جاری شدن سیل از وضعیت خوبی برخوردار نبود سرانجام با رسیدن به بالای کوه باد خنک صورتمان را نوازش میکرد و گرمای بدنمان را از تن زودود.در این قسمت تا انتهای مسیر جاده خاکی بدون سنگ ریزه میباشد.پس از طی حدودا یک ساعت از مسیر وجود درختان اندک در مسیر گویای این مطلب بود که روزگارانی این کوها جنگلی بودند و با گذشت زمان از ذست بشر مصون نمانده اند این منطقه از پوشش گیاهی گون برخوردار بوده و بدلیل قرق بودن منطقه  و جنگلهای حفاظت شده کبک های  فراوانی در این منطقه و جود دارد.تیک دوراهی میرسیم که تابلو(ذخیره گاه جنگلی ولوار) در کنار آن نسب شده است، مسیر
سمت چپ را ادامه می دهیم، باز تابلوی ( ذخیره گاه چرزه درختان ارس)پیش رویمان است.
کمی پایین تر آب چشمه ای که بر اثر خشکسالی از لوله پلاستیکی به صورت قطره قطره جاری است نظرمان را جلب می کند بسویش میرویم و اینجا ارزش این مایع حیاتی از طلا یرایمان با ارزش تر است  تا بلو منطقه حفاظت شده گویای این مطلب بود.بعد از منطقه حفاطت شده به یک دو راهی میرسیم که یک راه به سمت راست شمال غربی و راه دیگر شمال شرقی مستقیم رو به بالا میباشد که مسیر مورد نظر ماست.با ادامه مسیر با گله گوسفندان در حال چرا مواجه میشویم که حکایت از کوچ بهاری دامداران منطقه میدهد.پس از رسیدن به منطقه ای که به سرکوه معروف است تصمیم به پیاده شدن می گیریم چرا که جاده به سمت پایین و ییلاق دامداران منطقه منتهی میشود و ما باید مایل در کمر کوه حرکت میکردیم.

عکسهای بالا مربوط به یلاق زرشکی میباشد که پس از پیاده شدن گرفتیم ئرختچه های زرشک در تصویر مشخص میباشد.پس از طی راه پاکوب به چمنزار میرسیم که در پایین آن چشمه ای گوار نزدیک درختچه های زرشک آشکار میباشد.

پس از نوشیدن آب خنک از چشمه کوچک و برداشت اب به سمت بالای کوه روبرو حرکت کردیم که در تصویر زیر مشخص میباشد.لازم به ذکر است این مسیر نسبت به مسیرهای دیگه کوهنوردی ارتفاعات طارم پر اب بودن مسیر میباشد که وجود چشمه های زیاد در مسیر بر جذابیت ان می افزاید.

با پشت سر گذاشتن چشمه تقریبا افتاب رو به غروب کردن بود تصمیم گرفتیم محل مناسبی برای چادر زدن بگیریم  چون یافتن محل مناسب قبل از غروب افتاب اهمیت ویژ ه ای دارد.بنابراین با مشورت اعضا محل همواری را پیدا کردیم که از چشم انداز منحصر به فردی برخوردار بود و وجود تکه برف در حال اب شدن نشان از وجود اب در ان محل میداد که حدسمان درست از اب در امد و به چشمه خنک در کنار ته برف یخ زده رسیدیدم که در ذیل عکسهای کمپ و چشمه را برای اشنای بیشتر با منطقه براتون میگزارم.

با برپای چادرها یمان استقرار کامل گروه با کیک خوشمزه آقای کلامی فرد از همنوردان خوبمان  جشن اولین روز سفر را گرفتیم وبا نشاط فراوان به استقبال شب در کوهستان رفتیم که خود شب های کوه  با اسمان پرستاره عالمی دارد.به قول شاعر:

باز شب شده است وتاریکی شب به جنگ به روشنی وجود من پرداخته است.اما هنوز درپیروزی وجود خود هستم’اندکی با خود اندیشیدم گفتم چه وقت میشود که تاریکی شب بداند روشنی وجود من در وصف زیبایی اوست. پس از خوردن شام با بساط کبابی که درست کرده بودیم به چادرهایمان رفته و درون کیسه هایمان خزیدیم و در انتظار فردا به خواب رفتیم.با صدای اواز کبکان در کوه و طلوع افتاب بیدار شده و گله گوسفندان در حال چرا در اطراف چادر زیبایی دو چندان به نقاشی زیبای طبیعت داده بود به استقبال صبحانه بساط چایی و اتش گون خشک شده رفتیم.ساعت ۹ صبح به سمت گرداب یا ییلاق خونی حرکت کردیم پس از رسیدن به خط الراس ارتفاعات گیلان و زنجان باید ارتفاع کم میکردیم تا به راه پاکوب و مالرو میرسیدیم وجود دشت پر از شقایق دلیل نام گذاری ییلاق خونی بود چرا که از دور به نظر لکه خونی بر طبیعت بود. اری اینجا ییلاق خونی است ییلاقی با دره های پراب حاصل از اب شدن برف ها و چمنزار زیبا و دشت پر از شقا یق که روحمان را صیقل میداد.

پس از کم کردن ارتفاع به راه پاکوب و مالرو  چمن زار مخملی رسیدیم که برف یخ زده درون دره های اطراف  زیبای چندانی به منطق داده بود و از درودست چشمه پرآب با لوله پلاستیکی و آبشخور فلزی و چوبی  خود نمایی میکرد بارسیدن به کنار چشمه و برداشت آب به سمت راست حرکت کردیم لازم به ذکراست از ییلاق زرشکی تا رسیدن به این چشمه ۲ ساعت زمان میبرد.

پس از استراحت کوتاه در کنار چشمه به سمت گرداب حرکت کردیم که مردابی حاصل از جمع شدن اب باران تشکیل شده است با رسیدن به کنار گرداب باید رو به جلو حرکت کرد که در ذیل عکس گرداب را براتون میزارم.

همانطور که میبینید مسیر رو براتون مشخص کردم چون در این منطقه به علت مخملی و چمن زار بودن در صورت وجود مه احتمال گم کردن مسیر هست.

با ادامه را ه پاکوب به منطقه ای میرسیم که پر از گلهای شقایق هست و با ید کمی ارتفاع کم کنیم تا دو باره راه پاکوب را ادامه بدیم با صدای اب در ان حوالی به نظر به سرچشمه رودخانه خرمکش میرسیم با سرازیر شدن از دشت شقایق  و رسیدن به چشمه جوشان تصمیم به استراحت و خوردن نهار در این مکان زیبا می کنیم  قطعه ای از بهشت همین جاست.هر کسی به کاری مشغول میشود یکی به دنبال چیدن پونه وحشی دیگری به دنبال درست کردن نهار یکی به دنبال بر پای نماز در این دامن سرسبز طبیعت اری شکر خدا وتعطیم در برابر خداوند در این مکان مه الود عالمی دارد به قول شاعر:

باز متن شعرم آواز خداست

رقص دلچسب قناری‌های عشق

می‌زنم دل را به دریای بلا

پله پله تا ملاقات خدا

با خوردن نهار راس ساعت ۲ تصمیم به ادامه مسیر و عبور از رودخانه و گردش به سمت چپ به سربالای نسبتا” تند میرسیم که با گرفتن ارتفاع و عبور از راه پاکوب که کاملا مشخص میباشد . به ییلاق تولابره میرسیم که محل مناسبی برای شب مانی میباشد. نظر به خستگی گروه و پیاده روی ۳ ساعته بعد از نهار تصمیم به شب مانی گرفتیم. در این محل بدلیل وجود مکان خوب میتوان مایحتاج ضروری را تهیه کرد.بع گفته بومیان منطقه ۲ ساعت از تولابر به امامزاده زمان لازم است ام با تجربه قبلی ما در این مسیر میدانستیم که ۴ ساعت زمان میبرد بنابراین صبح زود از خواب بیدار شده  به سمت امامزاده حرکت میکنیم.با رسیدن به بالای  کوه امامزاده بر روی تخته سنگ موجود در نقطه ورود به جنگل که در سمت چپمان میباشد به زیبای منطقه نظاره گر شده و انرزی دو چندان میگیریم.با عبور از جنگل با شیب نسبتا ملایم به جاده خاکی که به روستای بابا رکاب میرود میرسیم و جاده مالرو سمت چپ با شیب نسبتا تند را ادامه میدهیم که مستقیما به امازاده میرسد.با رسیدن به امامزاده و شکر خداوند متعال به خاطر سفر خوب و بی خطر چمدان سفر را بستیم تا سال بعد منتظر معرفی مسیر جدید برای علاقمندان باشیم.اعضا’ گروه:

۱- علی قاسمی(سرپرست گروه)۲- سعید شریفی۳-رسول کلامی فرد۴-امیر حسن غلامی۵-اردوان سلطانی۶- سعید قاسمی

نویسنده: علی قاسمی
شماره تماس جهت راهنمای عزیزانی که قصد سفر به منطقه طارم-گیلان را دارند: ۰۹۱۲۷۴۰۹۱۸۰ علی قاسمی

VN:F [1.9.16_1159]
مفید بودن اطلاعات
صحت اطلاعات
زیبایی تصاویر
نگارش ساده و گویا
حجم مناسب مطلب
امتیاز: 3.8 از 5 (از مجموع 5 رای داده شده)

لیست محصولات

ردیف نام محصول نوع محصول توضیح قیمت

• علی قاسمی - 1394/1/24

باتشکر از استفاده از مطالب وبلاگ اینجانب .اکثر مسیرهای دسترسی به گیلان و اطلاعات تکمیلی در وبلاگم هست دوستان اگه مایل باشند در خدمتشان خواهیم بود.