خاطره سفر به جزیره آشوراده
گزارش خطا

من عاشق دامنه های البرزم، چه جنوبی چه شمالی. خوب این دفعه رفتیم طرف جزیره آشوراده ، بندر ترکمن و ارتفاعات گلوگاه مازندران.

این سفر تو دو روز انجام شده. شما میتونید با توجه به برنامه های پیشنهادی مسیر و هدف های بازدید و انتخاب کنید.

مثل همیشه با چندتا از رفیقا جمع و جور کردیم که بریم سفر. همین اربعینی که گذشت با دو تا از رفیقا راه افتادیم.

جزیره آشوراده نزدیک بندر ترکمنه. با قایق ۵ دیقه راهه. در واقع آشوراده روستایی بوده که با پیشروی دریا تبدیل به جزیره شده.

بندر ترکمن هم که در واقع حد فاصل بین گرگان و بهشهره و در استان گلستان واقع شده. بسته به جایی که شما هستین برنامتونو تنظیم کنین تا شب برسین بندر ترکمن. ما از طرف ساری و استان مازندران وارد استان گلستان شدیم. من برنامرو طوری چیدم که سر راه بتونیم یه سری به عباس آباد بهشهر بزنیم. چند باری عباس آباد بودم، جای با حالیه مخصوصا تو فصل پاییز. بعد از ظهر بود که رسیدیم به عباس آباد. یه پیاده رویی یه ساعته دور دریاچه سد داشتیمو بعد به قصد شام خوردن حرکت کردیم به سمت گلوگاه. گلوگاه بیس کیلومتری با بهشهر فاصله داره. هدف غذا خوردن تو شعبه مرکزی اکبر جوجه بود. شام و تو اکبر جوجه مرکزی خوردیم. چیز خاصیم نداشت. همون غذای همیشگی. فکر میکردم حداقل جاش باید با بقیه شعبه ها فرق میکرد که اونم فرق چندانی نداشت. بعد صرف شام به طرف بندر گز حرکت کردیم. به طرف گرگان که حرکت کنیم بندر گز حدودا ده کیلومتر جلوتره. برای رسیدن به بندر ترکمن، باید وارد بندر گز بشی و راحتو به سمت بندر ترکمن ادامه بدی. وارد بندر گز شدیم و بعد از طی ۱۸ کیلومتر به بندر ترکمن رسیدیم. آمار جزیررو گرفتیم. دم اسکله رفتیم و کمی قدم زدیم. بعدشم به دنبال سویت تو جاده ساحلی رفتیم. سوییتا ارزون بودن. از بیست تومن تا پنجاه تومن. یه سویت سی تومنی گرفتیم و شب و گذروندیم. فردا اول صبحم به سمت اسکله رفتیم. قایق ها برای حمل مسافر صف کشیده بودن. قایق برای رفتن به جزیره سی تومن و برای گشت و گذار تو مناطق نیزاری بیس تومن بود. یعنی برای کلش جمعا میشد پنجاه تومن برای کل افراد قایق. با چک و چونه چهل و پنج دادیمو راه افتادیم.

قایق سواری تو اون حال و هوا خیلی حال داد. منظره جزیره از دور هم خیلی با حال بود. دور جزیره پر از پرنده های مهاجر بود. پلیکان، فلامینگو،… یه عالمه پرنده که اسماشونم بلد نبودیم. خود جزیره چیز خاصی نداره به جز یه قلعه قدیمی که به قلعه روس ها معروفه. به نظر من جای باحالش همون اسکله و ساحلشه که بیشتر پرنده ها اونجان.

خاطره سفر به جزیره آشوراده (۲) خاطره سفر به جزیره آشوراده (۳) خاطره سفر به جزیره آشوراده (۴)

قایقرونه مارو پیاده کردو قبلش باهاش هماهنگ کردیم که یه ساعت بعد تو همون اسکله بیاد دنبالمون. تو اون حال و هوا قدم زدن تو ساحل جزیره و نزدیک شدن به پرنده ها خیلی حال داد. بعد گشت و گذار و دیدن قلعه روس ها به مکان موعود برگشتیم و قایقرون انتظار مارو میکشید. بعد برگشت از جزیره بلافاصله به سمت گلوگاه حرکت کردیم. راه دسترسی به جاده دیباج و دامغان ابتدای شهر گلوگاه (سمت بهشهر) قرار داره.

این جاده یکی از بهترین جاده هایی که تو عمرم دیدم. دلیلشم اینه که خیلی بکر مونده. تو مازندران هر چی به سمت غرب حرکت کنی یعنی از بابلسر تا رامسر، اکثرا همه جا شلوغو پر از آدمه.اما خوبی شرق مازندران اینه که دست نخورده تر و بکر تره. ازون جاده ها که باس باهاش عشق بازی کنی! خلاصه هر چی جاده ارتفاع میگیره، مناظر دیدنی تر میشه. از یک طرف خلیج گرگان زیر پاته و از طرف دیگه یه جنگل ناب! یه جای دنج و تو جنگل انتخاب کردیم و بساط جوجه رو راه انداختیم.

خاطره سفر به جزیره آشوراده (۵) خاطره سفر به جزیره آشوراده (۶)

بعد از خوردن نهار، بلافاصله به سمت دامغان راه افتادیم. مقصد بعدی یه گورستان قدیمی بود به نام سفید چاه.

یه قبرستون توهم برانگیز با سنگ قبرای سیاه و نقش های عجیب و غریب که چشم هر بیننده ایو مسحور میکنه!! محلی ها میگن خاکه سفیدچاه جنازرو تازه نگه میداره. تو اینترنتم میتونین مطالبی راجع به سفید چاه و قبرستونش پیدا کنین. سفیدچاه حدودا سی و پنج تا چهل کیلومتر با گلوگاه فاصله داره.

خاطره سفر به جزیره آشوراده (۷) خاطره سفر به جزیره آشوراده (۸)

از سفید چاه تا دامغان ۱۰۰ کیلومتری راه داریم. یعنی اول به دیباج و بعد به چشمه علی و بعد به دامغان میرسیم. ولی جاده از چاه سفید به دیباج افتضاح میشه. یعنی حدود بیس کیلومتر خاکی که پدر ماشینو درمیاره. {خدا جون برسون یه اف جی کروسی، یه لند کروسی، دیگه حد اقل یه های لوکسی، یه رخی بنما خوب دیگه، تو که میدونی من عشق اف رودم :دی} اگه زمان باقی بود میتونین برین چشمه علی هم ببینین. چشمه علی حدودا سی کیلومتر با دامغان فاصله داره. بعد رسیدن به دامغان و با توجه به موقعیت آزادراه ها میتونین به مبدا برگردین (تهران، مشهد،اصفهان،…) البته اگه از شمال نیومده باشین.

تو کل این راه من چاوشی گوش میدادم، البوم جدیدش انصافاً معرکس. وقتی روزبه بمانی که برای داریوش شعر میگه برای چاوشیم شعر بگه باید حتما گوش دادنی باشه و همینطورم بود واقعاً…

تو یه طوفان من جزیره

من ناپلئون تو دِزیره

جز تو کی میتونست از من

همه دنیا رو بگیره

همه دنیا رو بگیره…

آهنگ پاروی بی قایق و تفنگ سرپرش هم عالی بودن.

………………………………………………….

بسته پیشنهادی من این بار خیلی جاهارو شامل میشه و چون من نمیدونم شما کجا هستین و چقد زمان دارین، مکانها رو معرفی میکنم انتخاب اون ها با خودتون. بیشتر این مکان ها در جنوب و جنوب شرقی مازندران واقع هستن.

-چشمه های آب معدنی باداب سورت (جاده کیاسر)

– دریاچه الندان (جاده کیاسر)

– دریاچه چورت (جاده کیاسر)

میتونین همه شو یه روزه یا دو روزه برین (تور جاده کیاسر)

-چشمه های آب معدنی قرمرز (جنگل های نکا)

-میانکاله(ساحل میانکاله، ساحل زاغمرز، نکا و بهشهر)

-دریاچه عباس آباد (بهشهر)

-ارتفاعات گلوگاه و گورستان سفید چاه( جاده گلوگاه به دامغان و چشمه علی)

– جزیره آشوراده (بندر ترکمن)….البته استان گلستان خودش یک دنیاست، گلستان به سرزمین آبشارها معروفه (آبشار کبودوال، خان ببین، آبشار زیارت نهار خوران)، و مهمتر از همه جنگل گلستان…اصلا گلستان خودش ۱۰ تا سفرنامه لازم داره.

VN:F [1.9.16_1159]
مفید بودن اطلاعات
صحت اطلاعات
زیبایی تصاویر
نگارش ساده و گویا
حجم مناسب مطلب
امتیاز: 4.3 از 5 (از مجموع 8 رای داده شده)

لیست محصولات

ردیف نام محصول نوع محصول توضیح قیمت

• شکوه حسنی - 1394/1/27

سلام عکس ها بسیار زیبا و هنرمندانه گرفته شده بود اما حجم مطالب اگر کمتر باشد جذابیت بیشتر برای خواندن دارد.